Co to vlastně cookie lišta je? K čemu to všechno haló? A proč byla v posledních měsících tak skloňovaným pojmem?

Cookie soubory jsou datovými soubory, které se při prohlížení webů ukládají do vašeho počítače, tabletu či telefonu. Vás jejich přítomnost nijak neblaze neovlivňuje. Naopak, v mnoha případech vám dokáže usnadnit prohlížení webové stránky při dalších návštěvách (online nákupy, personalizovaná reklama a další).

Aktuálně můžeme slýchat silnější hlasy, že si návštěvníci webů nepřejí být “sledováni”. Je tedy nutné říci, že tu tento prvek “sledování” byl dlouhou dobu, jen to většinově bylo opomíjeno a “prostě odkliknuto”. Mnozí tak činí i dnes. Neřeší a vše potvrdí. A weby si těchto návštěvníků cení – poskytují jim totiž hodnotné vstupy pro analýzy a statistiky. 

Od nového roku jsou možností “nenechat se sledovat” ovlivněny i zmíněné analýzy – mohou být zkresleny právě těmito “schovávači”, kteří svolí třeba jen s částí trackování. Jaké konkrétní změny k novému roku nastaly?

Co se od 1. 1. 2022 změnilo?

Kromě toho, že si opět několik měsíců zvykáme na psaní jiné číslovky v našem letopočtu, musí se ti z nás, kteří na svém webu využívají profilování, analytiku, remarketing a další nástroje marketingu, adaptovat i na změny v cookies lištách, které se pojí se zákony o osobních údajích. 

Novela zákona o elektronických komunikacích, která vstoupila v účinnost 1. ledna 2022, boří některá stará pravidla. Nejvýznamnější z nich jsou pak tyto:

  • Staré známé tlačítko “Souhlasím” samotné již nestačí, musí být doplněno o další možnosti, ze kterých si může návštěvník vybrat – a samozřejmě mít možnost nesouhlasit.
  • Pokud návštěvník nesouhlasí se sběrem těchto “sušenek”, i nadále má možnost web prohlížet, nakoupit a provádět další akce. Jen už to v podstatě nezměříte. Nefér? Naučme se s tím žít. Minimálně do roku 2025, do kdy je zatím plánováno toto nastavení. Pak (projde-li schvalovacím procesem) vstoupí do hry tzv. “e-privacy” se svými novými pravidly.
  • Další věcí, kterou je třeba brát v potaz, je rozdělení cookies do skupin dle jejich užití – na funkční neboli “nezbytné” (které jsou pro provoz nutné a jsou automaticky zapnuté, není pro ně potřeba uživatelův souhlas), analytické (měří návštěvnost, odkud lidé přišli, jak se na stránce chovají atd.) a marketingové (pomáhají lépe cílit na potenciální zákazníky). Tyto informace musí být v liště také – buď přímo v ní nebo jako součást další vrstvy (v nastavení apod.). Návštěvník musí mít možnost zakliknout si jen ty typy, se kterými je “v pohodě”, a jít vesele brouzdat dál. 

Další podmínky pro nastavení cookie lišty jsme sepsali do následujícího odstavce.

Nejlepší recept na sušenky pro rok 2022

Pojďme tedy rovnou k věci. Jak má nová cookie lišta vypadat? 

  • Návštěvník musí být informován o typu cookies, které ukládáte a proč.
  • Typy cookies musí být děleny do skupin s jejich specifikací.
  • Návštěvník musí mít možnost aktivně souhlasit, ale i nesouhlasit s ukládáním cookies.
  • Návštěvník musí mít možnost vybrat si typy cookies, se kterými souhlasí a s kterými ne.
  • Nesouhlasí-li se sběrem cookies, musí i tak mít možnost brouzdat po webu. Nesouhlas nesmí být překážkou k jeho zobrazení. Někdy si ale vlivem neudělení souhlasu můžeme všímat zhoršených funkcí některých prvků na webu.
  • Cookies, ke kterým je potřeba souhlas, nesmí být předem předvyplněné. “Zaškrtnutí” musí aktivně provést přímo návštěvník webu (netýká se funkčních cookies).
  • Webem preferovaná a nepreferovaná možnost by neměla být výrazně barevně definována (souhlas=zeleně, nesouhlas=červeně) nebo velikostně odlišena.
  • Cookie lišta by neměla být v agresivních barvách.
  • Cookie lišta by neměla být otravná – nevyskakovat, nepřekážet ve “výhledu”, nijak vadit v prohlížení webu.
  • Lišta musí odkazovat na Zásady používání cookies souborů nebo mohou být přímo v dané liště zakomponované.

Odškrtli jste si při kontrole vaší lišty všechny tyto body? Super. Nevíte, jak přesně na to? Ozvěte se nám, vyřešíme to jednoduše za vás.

Pro příklad uvádíme náčrt toho, jak vypadá správně nastavená cookie lišta. Můžete se inspirovat:

správné cookie lišty
správné cookie lišty
správné cookie lišty

Kromě výše zmíněných je dobré, mít na paměti následující věci:

  • Zjistit si, které cookies vlastně váš web využívá – a to ještě před nasazením cookie lišty. Využít můžete například tento nástroj.

  • Je nutné mít stránku s informacemi o ochraně a způsobu zpracování osobních údajů na stránkách. A tu udržovat aktualizovanou.

  • Dále je potřeba mít informační stránku přímo na využívání cookie souborů (pokud tato část není zapracovaná v té výše zmíněné). V tomto přehledu návštěvník nalezne typ cookies, jejich význam, datum expirace, může tam ale i znovu vyvolat lištu pro úpravu preferencí atd. Toto lze také řešit přímo v rámci cookie lišty po rozkliknutí kategorie ke konkrétním cookies. 

  • Pod vlivem aktualizací, které na svém webu v budoucnu provedete, je pak nutné udržovat updatované také nastavení cookie lišty.

  • A poslední tip: Zamezte návštěvníkově rozhodovací paralýze a buďte struční a jasní.

Ale hlavně: Je potřeba mít na paměti, že tato pravidla jsou jistým “ideálem”, který ne vždy je ze strany webů a e-shopů dodržován. Ani ze strany těch velkých jmen. Často je v rámci cookies volena “zlatá střední cesta” v podobě jistého kompromisu mezi 100% správností a tím, aby weby a e-shopy vůbec získávaly nějaká data, která potřebují pro své další kroky.

Jak cookie lišty určitě nepéct?

Některé sušenky prostě nebudou dobré. O jaké jde? Především o cookie lišty:

  • předvyplněné
  • nejasné, nepochopitelné
  • agresivní
  • překážející ve “výhledu” na obsah webu
  • s linkem místo tlačítka s možností

Pro představu uvádíme náčrty toho, jak cookie lišty vypadat NEMAJÍ:

nesprávná cookie lišta
nesprávná cookie lišta
nesprávná cookie lišta

Takové cookies vám nezkazí zuby, ale při udělení případné pokuty možná i několik následujících dnů či týdnů, pominete-li první upomínku.

Kontroluje to někdo?

Ano, kontroluje. Úřad pro ochranu osobních údajů ovšem nezvládne zkontrolovat naprosto všechny, včetně těch nejmenších miniwebíčků. Pokud jste na webu velké jméno, s určitou jistotou se dá říci, že na vás dojde. Velmi často na udání například nepřející konkurence. Co pak? Úřadem budete vyzváni k nápravě, neučiníte-li tak, může vám uložit pokutu až 4 % vašeho ročního obratu. A to jistě není málo.

Bonusová inspirace: 3 cookie lišty, které jsou fakt mňam!

Někteří cookie lištám věnovali čas a dopekli tyto sušenkové lišty k dokonalosti. A vědí proč. Cookie lišta je často úplně prvním kontaktem návštěvníka s webem. Měla by zaujmout, proto se nebojte zapojení kreativity. Špatně nastavená, otravná či agresivní lišta přes půl obrazovky s nudným popisem odradí nejednoho návštěvníka, byť tu chuť počíst si u vás fakt měl. Mrkněme se na několik hezky vypečených lišt!

  1. Nastavení cookie lišty právní poradkyně Petry Dolejšové hodnotíme jako fakt dobré. Vizuálně je tlačítko souhlasu sice odlišené, ale nijak agresivně. Sdělení je jasné, stručné, přehledné a řešeno s lehkostí!
cookie lista spravne

2. Focus Agency se toho chopila dle našeho názoru také bravurně. Jednoduše vysvětlené pro uživatele, možnosti volby jsou opět jakýmsi kompromisem, nápad tam taky je.
Sušenky a klid.
Co chtít víc.

cookie lista spravne

3. Rohlík to vzal taky za dobrý konec. Jak jsme si již řekli, ani velká jména nemají cookie lištu nastavenou 100 % podle pravidel. I zde lze tudíž mít výhrady ke zvýraznění tlačítka “Povolit všechny”, ale nápaditost z hlediska obsahu a přístupu se upřít nedá. 

cookie lista spravne

A jak jsme to zvládli na našem webu my? Dodrželi jsme pravidla pro cookie lišty? Je to jednoduché, jasné, stručné? Nebo tzv. “kážeme vodu a pijeme víno”? Podívejte se sami.

 

mravenčí cookie lišta:

cookie lista mravenci

Z dalších cookie lišt, které jsme u nás napekli, jsme vybrali ukázku řešení pro Shoptet:

cookie lista mravenci
cookie lista mravenci

Ty správné sušenky vám napečeme my

Víme, že cokoliv, co zavání právní tématikou, může být pěkně náročné a většinu smrtelníků to už předem odradí. My se ale nedáme a jsme vám k dispozici. Vaší cookie lištu nastavíme správně dle platných právních předpisů, tu stávající překontrolujeme a případně odladíme do ještě lepší podoby. Ať to prosekání se džunglí plné předpisů a pravidel nebolí a jste z ní rychle venku – a se zaručeně správným výsledkem. 

Sdílejte nás

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Další články

Poradna
Velká změna se blíží, Google Analytics 4 jsou tu!

K čemu je vlastně Google Analytics dobré? Google Analytics je nástrojem od Googlu pro vyhodnocování úspěšnosti webové stránky. Analytics měří, kolik návštěvníků na stránku přišlo, …

Zobrazit celé →
Magazín
Apríl: Napálily firmy i vás?

První dubnový den již tradičně patří aprílovým nachytávkám. Je to den, kdy si nikdo nemůže být ničím jistý. Média se předhánějí, kdo vymyslí lepší a …

Zobrazit celé →
Poradna
Jak si svépomocí vytvořit firemní logo?

Logo je něco jako podpis vaší značky. Odráží její charakter, povahu vašeho podnikání a může vykouzlit skvělý první dojem, ale nejen to. Tvorba loga od …

Zobrazit celé →
cookie lista Poradna
Seznamte se: Cookie lišta

Co to vlastně cookie lišta je? K čemu to všechno haló? A proč byla v posledních měsících tak skloňovaným pojmem? Cookie soubory jsou datovými soubory, …

Zobrazit celé →
Magazín
Valentýn 13x jinak… ale pokaždé znásilněný!

aneb Bizarní valentýnské kampaně, které nám nedaly spát Valentýn je dávno za námi. Pojďme si ale ještě tento svátek, oslavující zamilovanost již od 19. století, …

Zobrazit celé →
Poradna
Online marketing vám přivede nové zákazníky a zvedne tržby

Proč byste měli chtít online marketing? V době, kdy lidé tráví v online prostoru čím dál větší množství času, online komunikují, nakupují, seznamují se i …

Zobrazit celé →