Velká změna se blíží, Google Analytics 4 jsou tu!

Aktualizace k 1. 8. 2023

Od 1. července 2023 byla služba Universal Analytics (UA) oficiálně nahrazena novou službou pro shromažďování dat, Google Analytics 4 (GA4). Od tohoto data Google postupně vypíná měření v rámci UA pro jednotlivé účty.

Pokud jste ještě nepřešli na GA4 můžete každým dnem přijít o cenná data z vašich webových stránek či reklam. 

Nevíte-li, co jsou Google Analytics, jaký je rozdíl mezi UA a GA4, či jak přejít na novou službu, mrkněte na náš článek níže.

K čemu je vlastně Google Analytics dobré?

Google Analytics je nástrojem od Googlu pro vyhodnocování úspěšnosti webové stránky. Analytics měří, kolik návštěvníků na stránku přišlo, na jaká tlačítka klikali, ze které země pocházejí nebo i to, jak se na váš web dostali a další stovky ukazatelů. Google Analytics jde použít i na měření webových aplikací a je zdatným pomocníkem při vyhodnocování výkonu vašich online aktivit. Navíc je tento nástroj zcela zdarma.

Trochu historie: Kde se nástroj Google Analytics vzal?

  • Je tu od roku 2005, kdy Google koupil Urchin Software Corp. a jejich analytický software přejmenoval na Google Analytics.
  • V roce 2007 Google přišel s druhou verzí, tzv. Classic Analytics.
  • Google službu vyvíjel a v roce 2012 přišly na svět současné Universal Analytics (UA).
  • V roce 2020 Google představil nejnovější verzi Google Analytics 4 (GA4)

Co nového přináší Google Analytics 4?

Nová generace Google Analytics je nejnovější verzí velmi oblíbeného analytického nástroje od Google. Přichází s novou filozofií a zcela tak mění pohled na webovou analytiku. Také umožňuje měřit weby i mobilní aplikace společně, což současné Universal Analytics neumožňují. 

Dosavadní analytics (UA) měly jako základní jednotku “návštěvnost”, okolo které se vše “točilo” – na základě zobrazení stránky, a k dané stránce se pak počítaly veškeré metriky – které stránky si návštěvník zobrazil, kolik stránek navštívil za relaci, kolik času na webu strávil atd.

GA4 zcela opouští tento koncept a přináší místo toho zcela odlišný přístup. Všechno, co měříme, je nově “událost” – s vlastním názvem a dalšími doplňujícími parametry. Ať už uživatel přišel na stránku, proklikl se z kampaně, podíval se na produkt nebo přidal zboží do košíku, pokaždé to GA4 zaznamenává jako událost, která se stala konkrétnímu uživateli.

Výhody Google Analytics 4

  • jednodušší a intuitivní nastavení
  • více zaměřené na chování zákazníka, než na to, co se na stránce odehrává (jak tomu bylo u UA)
  • pokud máte web i mobilní aplikaci, můžete díky GA4 jejich metriky sledovat dohromady

S Google Analytics teprve začínáte?
Rádi vám pomůžeme!

Kdy a jak přejít na GA4?

Poslední den, kdy si v Universal Analytics něco změříte, bude pátek 30. června 2023
Máte tedy něco málo přes rok, abyste se připravili, nasadili nové GA4 a hlavně jste se s nimi naučili pracovat. A především neztratili přehled o tom, co se děje na našich webech. 
Po 1. červenci 2023 budou sice Universal Analytics dále k dispozici, ale
pouze pro zobrazení historických dat, nová data se již zpracovávat nebudou.

Proč nasadit a začít používat GA4 již nyní?

Doporučujeme nasadit si na svůj web GA4 co nejdříve a nechat běžet současně s UA. Jedná se o takzvaný „dual tracking“. Vhodné je to  zejméno proto, že se data z UA do GA4 nedají přenést a vy tak nebudete muset po plném přechodu na GA4 přepínat mezi dvěma nástroji např. při meziročním srovnání.

Dual tracking vám umožní používat původní analytický nástroj a přitom již sbírat data do nového systému, zvykat si a učit se, jak s ním pracovat, vylepšovat a srovnávat oba nástroje.

I zde zkrátka platí “Kdo je připraven, není překvapen!”

Ztraceni v analytice?
Pomůžeme vám nejen s přechodem na GA4!

Jak vytvořit Google Analytics 4?

Pro používání nové služby GA4 budete potřebovat roli správce nebo editora v Google Analytics.
Pokud používáte Universal Analytics, přejděte do nastavení služby a vyberte Asistent nastavení GA4, který vám pomůže nastavit službu GA4 a začnete shromažďovat data spolu se stávající službou UA, která zůstane nezměněna.

Zdroj: Google Analytics


Pokud máte na webu nasazenou globální značku gtag.js, Asistent nastavení GA4 vám nabídne možnost Povolit shromažďování dat pomocí stávajících značek. Pokud možnost přijmete, Asistent vytvoří připojenou značku webu mezi Universal Analytics a GA4 a vy 
máte o starost méně, protože nemusíte na web přidávat novou značku, kterou vám vygeneruje Google.

Zdroj: Google Analytics

Úplná novinka v GA4 je nutnost vytvořit Datový stream. Zde definujete, který web / aplikace se bude měřit. Zde vyplníte URL adresu měřeného webu a název streamu. 

Zdroj: Google Analytics

V sekci Vylepšené měření si můžete rovnou nastavit, která data mají GA4 začít měřit automaticky. Ostatní potřebná měření si nastavíte později po uložení Datového streamu.

Zdroj: Google Analytics


Po uložení a vytvoření streamu vám Google přidělí kód ID MĚŘENÍ (G-xxxxxxxx), který v případě potřeby vložíte na váš web. 
Jak na to? Záleží na tom, který nástroj na tvorbu webu používáte a zda podporuje vložení ID toho typu.

Nejste si jistí nastavením nových GA4?
Nenecháme vás v tom!